Lumini pt. Chroma Key

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

lumini

Mesaj  WASSA la data de Vin Apr 04, 2008 7:15 pm

Cate lumini trebuie pt croma key? 3 sunt deajuns?

WASSA

Mesaje : 21
Data de inscriere : 22/03/2008
Varsta : 34
Localizare : iasi

Vezi profilul utilizatorului http://www.dream-studio.ro

Sus In jos

Re: Lumini pt. Chroma Key

Mesaj  Gabriel Bordas la data de Sam Apr 05, 2008 1:58 am

Inteleg ca vrei sa profiti la maxim de un kit de 3 lumini si cu ele sa poti ilumina aproape orice, dar din nefericire kiturile portabile sunt foarte limitate, indicate numai pt anumite cazuri cum ar fi, reportaje si interviuri de 1 - 3 persoane. Oricum aici nu e vorba de nr de surse ci de calitatea lor, accesorii si intensitate.

In ce priveste Chroma key-ul, kitul de 3 portabil il poti folosi pt a ilumina subiectul principal, insa trebuie sa le controlezi cu voleuri si stegulete ca sa nu cada pe fundal. Iluminarea o sa fie foarte dura si plana, difuzeazal prin reflexie sau transparenta. Sa sti daca este vorba de un actor in plan mijlociu sau un grup de 7 actori in plan general. Logistica si diagrama o sa schimbe in functie de asta dar regulile sunt aceleasi.
Iluminarea se imparte in 4 parti, fiecare cu necesitatile ei si trebuie conceput separat.

Iluminarea fundalului de chroma.
Se folosesc surse de iluminare generala difuza. Pot fi florescente sau reflectoare dreptunghiulare, cu un filtru de difuzie. Se aseaza in jurul ramei fundalului in linie cu distante egale. Poti folosi reflectaorele din constructii, dar sa fi atent sa le calibrezi cu filtru de gelatina CTB incat sa ajunga la 6500K. In conditii profesionale se folosesc surse florscente calibrate la 6500k controlate de un DMX.
Iluminarea sa fie cu 0.8f - 1f subexpus fata de diafragma principala. Ex daca tu iluminezi subiectl principal pt 5.6f, fundalul sa fie la 4.5f. Luminile le controlezi cu un DMX, aici atentie ca daca cobori voltajul o sa scada temperatura de culoare. Pt sursele si DMX-urile profesionale nu exista acest fenomen .
Iluminarea trebuie sa fie perfect uniforma, si nu se decide asta cu ochi, pt ca se adapteaza. Este obligatoriu sa lucrezi cu un vectroscop unde urmaresti uniformitatea si cauti zonele fierbinti care trebuiesc combatute. Iluminarea uniforma inseamna generare de o informatie de crominata uniforma pe toata suprafata si anume sa fie cat mai aproape de 556nm. Caliteta iluminarii este direct proportionala cu usurinta si calitatea extragerii canalului alpha. Asta nu inseamna ca daca nu iluminezi fundalul ca si mai sus nu se poate genera masca, dar o sa fie amatoricesc cu un contur vizibil, sarac in detalii si artificial, si asta face ca subiectul principal sa nu se integreze in fundal si asa se distruge iluzia de un plan tras la o singura priza.

2.Iluminare generala. Aici sa nu intelegi ca cu ajutorul 2 - 4 reflectoare fiecare dispus simetric si care sa ilumineze frontal usor din picaj o sa rezolve situatia. Complect gresit, o sa arunci lumina extra pe fundal si subiect. Ideea este sa iluminezi in straturi fiecare izolat de celalat, fiecare pe anumite zone de forma controlata astfel incat sa nu interferze. Iluminarea asta generala, trebuie sa fie foarte difuza si sa fie din picaj, adica din tavan. Aceste surse sunt scumpe, se numesc sky light. Trebuie sa le construiesti tu. Ai 2 alternative.
1. Cumperi globuri din hartie de diametru mare, si ilocuiesti hartia cu matase. 2. Construiesti o fusta tip tub cu gura inchisa cu acelasi material. In mijlocul lor sa bagi sursa de iluminare cu un unghi de deschidere cat mai mare. Sa le asezi simetric pe toata suprafata studioului.

3. Iluminare de contur sau efect.
Iluminarea generala sky light are si roulul de a separa subiectul de fundal poducand o iluminare usoara de contur pe par si umar. Daca filmezi cu HDV, se considera, ca ar trebui ca lumina de contur sa nu depseasca 1f, max 1.5f fata de diafragma principala. Chestie ce depinde de rangul dinamic de la camera. Daca trece peste aceasta valoare supraexpui prea mult si pierzi informatie, cum ar fi textura si densitatea pielii, chesti ce pot ingreuna cu mult extragerea conturului. Antentie la blonde. Daca vrei sa ajungi la acest efect, gen Sin City sau 300, se face in etapa de etalonare si nu iluminare, pt ca orice informatie pierduta nu se poate recupera. Daca ai nevoie de iluminare extra de contur sau efect in afara de cel produs de sky light sa lucrii cu proiectoare si nu reflectoare, taiate cu un filtru de difuzie.

4. Ai ajuns in acest punct, si inca nu ai iluminat subiectul. Aici nu exista regului, poti folosi orice echipament.
Sa izolezi toate sursele cu steaguri si voleuri ca sa nu cada lumina parazita pe fundal. Se prefera iluminari semi-difuze prin transparenta sau reflectata in special pt video. Iluminare cat mai naturala cu contrast de iluminare de 3:2, 3:1, restul rangului de constrast il simulezi in CC.

Cel mai important element este fundalul, aici trebuie sa reproduci cat mai perfect informatia de crominata, daca e verde sa fie aprox 556nm, valori ce le urmaresti separant canalale RGB din vectroscop cu un notebook la captare fie frame in CS3, sursa video live sau inregistrare. Luminata sa fie fara zone supraexpuse, care se formeaza sub forma de pete arse, valori ce le poti detecta cu zebra de pe camera, vectroscop sau exponometru. Exponometrul este indispensabil, cu care controlezi contrastul de iluminare. Pt fundal, controlezi fiecare sursa pe separat apoi citesti lumina incidenta cautand zonele fierbinti. Cantitatea iluminarii de fundal o stabilesti la final cand ai toate luminile aprinse si sa fie cu -0.8f fata de diafragma principala sau intre 40-45IRE citit pe vectroscop citind un card gris de 18 la suta densitate.

Pe youtube casesti cateva tutoriale semi-profesionale dar principiile sunt acelasi.

Si inca ceva, ce-l mai greu este sa faci o continuitate in iluminare, un echilibru, o simulare perfecata intre fundal sursa video /peisaj/ si subiectul principal care o sa fie introdus in acest decor virtual. Sa faca parte din fundal si nu sa fie lipit, sau sa para decupat. Scopul final esta sa creezi o iluzie optica folosind mai multe filmari/surse externe care sub forma de straturi separate, ulterior combinate incat sa formeze un intreg, o imagine/scena filmata dintr-o singura priza. Trucul sa fie indetectabil. Pt scene complicate, planuri generale cum sunt cele din Piratii din Caraibe se folosesc pana 7 - 10 surse/elemente filmate/generate separat si combinate intr-o singura imagine. Tu ai o treaba foarte usoara. Fundal + subiect.



Urmareste lumina de contur, este semidifuza, in imaginea finala dupa CC este mai dura.




Inca una, lumina de contur semi-difuza cu detalii in par.










Succes.

Gabriel Bordas
Admin

Mesaje : 256
Data de inscriere : 20/02/2008
Varsta : 37
Localizare : Barcelona

Vezi profilul utilizatorului http://www.flickr.com/photos/15944782@N06/

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum