Technica de baza Balans de alb

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Technica de baza Balans de alb

Mesaj  Gabriel Bordas la data de Mar Mar 18, 2008 4:29 am

Daca faceti balansul de alb pe urmatoarele materiale reflectante este complect gresit, asadar interzis.
Servetel de hartie sau textil, materiale sintetice, textil cum ar fi rochia miresei, camasa, fata de masa e.t.c.
Materiale poroase: perete, materiale lucioase sau semi-lucioase: caroserie de masina auto.

Foarte pe scurt, technica care se aplica in fotografia digitala profesionala se foloseste si in video cu mici exceptii.
Nu trebuie folosit nicodata ca si referinta pt WB un material alb, din mai multe motive.
A.Orice material alb, in procesul de colorizare au dominante de culoare subtile din cauza pigmentilor folositi in procesul de fabricare/colorizare.
B.Pt ca expunerea subiectului principal are ca referinta o densitate de aprox 18 la suta.
C.Albul poate deveni un alb imaculat prin supraexpunere si imposibilitatea de a contine informatii de crominanta complecte.
D. Camcorederul are nevoie de o referinta neutra reala pt. calibrarea fiecarui senzor RGB, de aici cardul gris.
Sa nu confundati cardurile gris kodak folosite pt expunere cu cele special calibrate cromatic pt balans de culoare.

1. Nu lucrati niciodata cu WB pe automat, exceptie in conditii de filmare in mers cu schimbarii de iluminare brusca extrema interior-exterior.
2.Stabiliti cine e subiectul principal si cereti colaborarea acestuia sa va sustina in dreptul fetei subiectului grey cardul.
3.Verificatii reflexele si sa faceti balansul pt lumina principala fara sa influenteze lumina parazita.
4.Nu sunt valabile acele reglaje relizate in locuri unde nu se gaseste subiectul principal. Ex: la biserica se regleza excat in locul unde sunt mirii, si nu la 1 m distanta.
4. In NBC, nu exista conditii de studio ideale care sa corespunda cu preseturile de pe camera gen 3200K sau Incandescent, exceptie daca sunt create de voi, prin urmare, pt orice variatie a iluminarii cat de mica trebuie re-facut balansul. De mentionat ca ochiul se adapteaza si albul poate parea alb desi in realitate se gasesc multe variatii de alb chiar si in aceiasi incapere.
5. Atentie la reflexele culorilor care pot cadea pe subiect si gray card. Camera crede ca acel gris este cel adevarat si incearca sa compenseze. Ex pt o incapere galbena, grey cardul o sa fie gris galbui, camera crede ca acela este un gris adevarat si compensand o sa rezulte o imagine rece cu dominata albastra, adica culoarea complementara, la fel pt rosu va deveni verde, verde-rosu, albastru-galben. In astfel de situatii pozitionati gray cardul in asa fel incat lumina principala sa cada direct pe el si orice lumina parazita sa fie prezent in foarte mic procentaj, sau anulat.
6. Nu lucrati cu preseturi de la camera: 3200k/incandescent. Acestea sunt valabile numai in conditii ideale unde sursa de iluminare are o valoare exacta de 3200K. Lampile domestice nu au 3200K, doar in studio sau surse de iluminare video-foto-film calibarte la aceasta valoare in aceste cazuri se pot folosii preseturi. In cazurile de iluminare domestica, iluminarea incandescenta are valori intre 2400 - 2800k. Prin urmare o lumina calda cu dominanta galben-portocaliu.
In cazul in care aveti reglat pe preset 3200K/Incandescent imaginea o sa vireze usor in portocaliu.
De aici necesitatea unui colorimetru pt, a verifica calitatea luminii si combaterea ei.
7. La iluminari uniforme, exterior cu cer inorat, sau instalatie de iluminare interiora in restaurant cu lampi incandescente/neon nu este obligatoriu sa se faca WB cu gray cardul exact langa fata subiectului. Alegeti un puct, unde majoritatea surselor se amesteca si la distanta fata de orice suprafata care poate reflecta.
8. Dupa caz, cand conditiile le permit, lucrati cu vectroscopul de la un notebook inpreuna cu o mira de culoare.
Numai aici puteti verifica si realiza un WB corect. Technica folosita in orice productie profesionala.
9. Nu uitati ca in vederea optineri unei imagini optime nu se doreste o reprezentare naturala/exacta a realitatii, se prefera folosirea culorii ca si limbaj care exprima o stare, atmosfera, simbol. Si daca nu sunteti multumiti de WB lucrati cu corectiile de culoare.

In productiile profesionale se prefera pre-filtrarea in locul realizarii unui WB electronic.
Anumite camcordere au filtre de temperatura de culoare incorporate: 3200K, 4500K, 6500K.
Se citeste temperatura de culoare cu un colorimetru si se alege un filtru de temperatura de culoare corespondent, sa zicem 3200K, daca temperatura de culoare citita de catre colorimetru este 3800K atunci diferenta de 600K de la 3200 la 3800 se compenseaza cu adaugarea unor filtre de corectie a culorii. Nu se face electronic din camera, pt ca acest reglaj de WB electronic produce zgomot in imagine, invizibil cu ochiul, dar apare in procesul de etalonare.

Un video explicativ: http://www.whibalhost.com/_Tutorials/WhiBal/01/index.html

Gabriel Bordas
Admin

Mesaje : 256
Data de inscriere : 20/02/2008
Varsta : 37
Localizare : Barcelona

Vezi profilul utilizatorului http://www.flickr.com/photos/15944782@N06/

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum